Tekst: Darija S. Hauge
Jeg ble bedt å skrive artikkel for TgM – grafisk orientert medlemsblad utgitt av Oslo grafiske fagforening. Med formålet å avsløre interaksjonsdesignets mysterier har jeg intervjuert seks oppfinnsomme hoder som forteller om sin lidenskap for interaksjonsdesign. Etter disse samtalene og etter å ha sjekket alle tips, kunne undertegnede late som hun har vært en interaksjonsdesigner hele sitt liv.
Du finner intervjuene her:
Avdelingslederen avslører mysterier om interaksjonsdesign
In-house designer avslører mysterier om interaksjonsdesign
Senior designer avslører mysterier om interaksjonsdesign
Interaksjonsdesigner fra byrå avslører mysterier om interaksjonsdesign
Industridesigner avslører mysterier om interaksjonsdesign
Visionær med utviklerbakgrun avslører mysterier om interaksjonsdesign
Dette er de viktigste tingene jeg lærte av mine seks informanter:
- Det er ikke nok å være flink til en ting – designer skal være multifunksjonell renesansemennese.
- Dagens utfordring for designere er å få et design til å fungere på alle plattformer der man kan treffe brukere.
- Jeg fikk innsikt i ny bransje: Det ikke så mye tape og gaffa på scenen lenger.
Jeg håper du også vil finne innsiktene fra disse ekspertene nyttige. Hvilke erfaringer har du å dele?